
Zajmują miejsce na końcu ugrupowania, niosą pomoc w trudnych sytuacjach. Są zawsze na czas ze specjalistycznym sprzętem. Zespół ewakuacji technicznej jest niezbędnym elementem logistycznym na ówczesnym polu walki.
Logistyka wojskowa składa się ze specjalnych jednostek, które organizują oraz realizują zaopatrzenie ponadto świadczą usługi na rzecz wszystkich jednostek wojskowych. Jednym z wielu zadań, które można zaliczyć do działań logistycznych jest ewakuacja techniczna. Najprościej ujmując ewakuacja techniczna to przemieszczenie niezdatnego do użycia lub pozostawionego sprawnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego z obszaru zagrożenia oraz z położenia nienaturalnego.
17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana z Międzyrzecza, a dokładniej żołnierze z batalionu logistycznego dysponują najwyższej klasy sprzętem do ewakuacji technicznej. Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun to pojazd z układem napędowym 8×8, jego masa własna to aż 36 ton, natomiast prędkość maksymalna którą osiąga to 90km/h. Przeznaczony jest do wykonywania zadań zabezpieczenia technicznego pododdziałów wyposażonych w pojazdy kołowe, a w szczególności transportery opancerzone Rosomak, które są zasadniczym sprzętem będącym na wyposażeniu brygady.

Czym charakteryzuje się ten specjalistyczny pojazd? Hardun posiada m.in. urządzenie podnosząco-holownicze, system centralnego pompowania kół, wyposażenie ratownicze do prowadzenia akcji przy zdarzeniach drogowych, ponadto wyposażony jest w lemiesz, wyciągarkę i wiele, wiele innych urządzeń. W roku 2019 do batalionu logistycznego trafiło kilka sztuk tego typu pojazdów. Poprzez szkolenia, codzienną eksploatację obsługa Harduna poznaje cały wachlarz jego możliwości. Poczynając od przenoszenia ładunków i kontenerów po agregaty prądotwórcze. Jest stworzony do pracy w terenie, najlepiej sprawdza się na drogach utwardzonych.
„Hardun posiada duże zdolności techniczno-ewakuacyjne. Posiada wielofunkcyjny warsztat, który jest bogato wyposażony, zdecydowanie mogę powiedzieć, że jest samowystarczalny – podkreśla kpr. Jacek Kiławiec z blog. Kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego potocznie nazywany WZT dla Rosomaka przy odpowiednim i umiejętnym wykorzystaniu przez jego załogę posiada ogromny potencjał. Nie tylko wysokiej rangi sprzęt jest drogą do dobrze wykonanego zadania ale wyszkolona i zgrana załoga, która umiejętnie go wykorzysta.
Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego „HARDUN” to pojazd o dużej ładowności i podwyższonej mobilności z układem napędowym 8×8. Kabina pojazdu przystosowana jest do przewożenia czterech osób i zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 zgodnie z normą STANAG 4569A oraz przeciwminową na poziomie 2B zgodnie ze STANAG 4569B.
Zabudowa specjalistyczna wyposażona jest m.in. w:
• urządzenie podnosząco-holownicze o napędzie hydraulicznym, które przeznaczone jest do unoszenia i mocowania za pomocą dedykowanego oprzyrządowania holowanych pojazdów
• system centralnego pompowania kół
• wyposażenie ratownicze do prowadzenia akcji przy zdarzeniach drogowych w warunkach dziennych i nocnych
• żuraw hydrauliczny, dwuczłonowy, o wysięgu maksymalnym 10,25 m i minimalnym 1,7 m oraz udźwigu na minimalnym wysięgu 16 000 kg i udźwigu na wysięgu maksymalnym 3 900 kg
• lemiesz o napędzie hydraulicznym, który umożliwia między innymi torowanie drogi pojazdowi w warunkach bojowych oraz może stabilizować pojazd podczas pracy żurawiem
• główną wyciągarkę hydrauliczną (240 kN), z możliwością wydawania liny w kierunku przodu i tyłu holownika, która przeznaczona jest do ewakuacji uszkodzonych pojazdów, może także pełnić rolę wyciągarki do samoewakuacji
• hydrauliczną wyciągarkę pomocniczą.
Prędkość maks. – 90 km/h
Wysięg maks. żurawia – 10,25 m
Zasięg operacyjny – 448 – 655 km
Udźwig na maks. wysięgu i udźwig maks. – 3900 – 16000 kg
Tekst: ppor. Anna Dominiak Zdjęcia: st. szer. Kamil Śpiączka, kpr. Damian Dański